Nauczanie zdalne

OFF

Drodzy Rodzice!

 

Rozpoczynamy naukę na odległość poprzez kontakt droga elektroniczną tzw. nauczanie zdalne. Bardzo prosimy o  sprawdzanie przekazywanych przez nas informacji.

Na początku nauczyciele będą się kontaktować z Państwem telefonicznie w celu ustalenia form i metod pracy z dziećmi, dostosowania ich do możliwości psychofizycznych dzieci oraz pracy w warunkach domowych. Będziemy na bieżąco umieszczać informacje oraz propozycje do zajęć z dziećmi na naszej stronie internetowej. Nauczyciele służą pomocą w postaci porad i konsultacji, jak i również będą opracowywać dodatkowe materiały dla dzieci według potrzeb. Swoje propozycje do dalszej pracy, potrzeby wspomagania jak i również uwagi prosimy kierować na podane adresy emaliowe do poszczególnych nauczycieli. Obecna sytuacja sprawia, że podstawa programowa wychowania przedszkolnego powinna być realizowana przy współpracy nauczyciela i rodziców dlatego  prosimy o pomoc i współpracę podczas wykonywania zadań z dziećmi.

Szanowni Państwo,  w każdym tygodniu będą się pojawiały materiały do pracy z dziećmi na naszej stronie internetowej, nauczyciele również będą się z Wami kontaktować indywidualnie. Podpowiadamy jak można w sposób naturalny, poprzez zabawę urozmaicić czas przebywania w domu jednocześnie realizując podstawę programową wychowania przedszkolnego, rozwijać dziecko w naturalny sposób we wszystkich sferach. Oto kilka naszych propozycji:

  • Warto zachęcać dzieci do utrzymania czystości w swoim kąciku (pokoju), przygotowania prostych posiłków razem z rodzicami, wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem, przygotowaniem do snu. W tych ostatnich czynnościach, z powodu pośpiechu, dzieci są zazwyczaj wyręczane.
  •  Pobyt w domu daje możliwość częstych rozmów z dziećmi na różnorodne tematy, a tym samym wzbogacania ich słownictwa. Ważne jest także znalezienie czasu na czytanie dzieciom i z dziećmi.
  • Aby urozmaicić zajęcia, można skorzystać z edukacyjnych programów telewizyjnych. Pobyt w domu może być także okazją do prowadzenia rozmów z dzieckiem, tłumaczenia otaczających nas zjawisk.
  • Inne zajęcia o charakterze edukacyjnym to m.in. zabawy przy wspólnym stole: gry planszowe, czy zabawy i gry zręcznościowe.
  • Należy pamiętać, że podstawową formą aktywności dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa. Podejmowanie tych działań pozwoli na nabywanie przez dziecko doświadczeń w różnych obszarach rozwojowych: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.
  • Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno się także umożliwić dziecku zaspokajanie potrzeb aktywności fizycznej, np. poprzez wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych.
  • Warto przygotowywać dzieci do nauki czytania  poprzez: łączenie w słowo sylab podanych przez rodzica; wyróżnianie sylab. głosek w wyrazie za pomocą podskoków, przysiadów (ile sylab, tyle klaśnięć, poskoków, przysiadów);wskazywanie pierwszej sylaby, głoski wymienionych wyrazów; znajdowanie wyrazów, które zaczynają się taką sylabą, jak imię dziecka; wyszukiwanie słów, które mają tyle samo sylab, głosek, co np. imię dziecka; wskazywanie rymujących się par słów kończących się taką samą sylabą (kotek-płotek itp.); odnajdywanie rymujących się słów w wierszu lub wyliczance; wyszukiwanie słowa, które nie rymuje się z pozostałymi; próby samodzielnego tworzenia rymów.

Możecie podać dziecku podzielone na sylaby, głoski produkty z listy zakupów, nazwy zabawek, nazwy dni tygodnia. Zadaniem dziecka jest wówczas podanie brzmienia całego wyrazu. Istotnym jest, aby dawać dziecku motywację do osiągania sukcesów, co będzie motywować je do dalszej pracy, dlatego stopień trudności zadania dopasujcie do aktualnych możliwości dziecka.

  • Zachęcamy także do prostych zadań z zakresu orientacji w schemacie własnego ciała. Oto kilka przykładów: nazywanie części ciała; orientacja w schemacie ciała: daj lewą rękę, tupnij prawą nogą itp.; orientacja w przestrzeni: idź 2 kroki do przodu, do tyłu, na lewo, w prawo; ćwiczenia graficzne: zaznacz kreską prawy róg, u góry narysuj zieloną kreskę; ćwiczenia logorytmiczne połączone z pokazywaniem i nazywaniem części ciała w oparciu o – wierszyk „Prawa ręka, noga prawa…”, „Głowa, ramiona, kolana, pięty…”, „Mam dwie ręce, nogi dwie…”; zabawy ruchowe doskonalące orientację przestrzenną z wykorzystaniem poduszki, maskotki czy innych dostępnych przedmiotów; zabawa w rzucanie papierową kulą zgodnie z poleceniem: góra, dół, prawa, lewa strona itp.; zabawy ruchowe z wykorzystaniem woreczków – rzucanie woreczkiem (woreczek może zastąpić zwykła papierowa kulka) zgodnie z instrukcją słowną: przed siebie, za siebie, na stół, pod stół; poruszanie się zgodnie z instrukcją słowną np. stań na gazecie, stań pod gazetą, stań przed gazetą, stań za gazetą, stań między gazetami.
  • Szanowni Państwo zachęcamy w szczególności do spędzania czasu razem z dzieckiem. Doskonałym sposobem na rozwijanie więzi, poczucia bezpieczeństwa ale i również stymulowania rozwoju poznawczego dzieci jest wspólne czytanie. Warto po przeczytaniu książeczki poprosić dziecko, by opowiedziało o czym była dana historia, co się wydarzyło, jaki był ulubiony bohater i dlaczego.

W celu nawiązywania bieżących kontaktów, wszelkich pytań prosimy pisać do nas na podane adresy mailowe, odnoszące się do poszczególnych grup przedszkolnych.  Postaramy się, aby nasza współpraca poprzez kontakt internetowy była równie owocna jak dotychczas.

Adresy e-mail:

krasnaleps1@wp.pl

smerfy.ps1brzozow@wp.pl

pszczolki.ps1@wp.pl

odkrywcy.ps1brzozow@wp.pl

sportowcy.ps1brzozow@wp.pl

motylki.ps1brzozow@wp.pl

Dbajmy o siebie i swoich najbliższych w tym trudnym czasie. Pamiętajmy o podstawowych zasadach higieny. Sprawdzajmy na bieżąco informacje zamieszczanie przez Ministerstwo Zdrowia, GIS i na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.

        Dyrektor i Nauczyciele

      Przedszkola Samorządowego nr 1

     im. bł. s. Celestyny Faron

w Brzozowie

JĘZYK ANGIELSKI

Drodzy Rodzice!

W związku z sytuacją, która powstała w naszym kraju i zarządzeniu dotyczącemu zdalnego nauczania Państwa dzieci, zachęcam do wykonywania zaproponowanych zabaw
i ćwiczeń w j. angielskim. Przede wszystkim muszą Państwo zdać sobie sprawę, że Wasz poziom j. angielskiego nie musi być doskonały, ani nawet bardzo dobry, aby móc efektywnie pracować z załączonymi materiałami. Powinni Państwo używać takiej ilości angielskich słów i zwrotów, jaką Państwo znają, bo jeśli będziecie się czuć komfortowo, to Wasze pozytywne nastawienie udzieli się dziecku. Przedszkolaki w tym wieku potrzebują dużej ilości pozytywnego wzmocnienia w reakcji na to, co robią. Muszą być chwalone za samo podejmowanie prób i staranie się, a nie tylko wtedy, kiedy odnoszą sukces. Nawet, jeśli będą Państwo zwracali się do dziecka po angielsku może ono odpowiadać po polsku. Należy zaakceptować taką formę komunikacji, ale równocześnie próbować zareagować na nią w j. angielskim. Trzeba również pozwolić dziecku reagować bez użycia słów, za pomocą gestów, wykonywania czynności, rysowania, robienia min itd… Są to naturalne formy komunikacji. Nigdy nie należy zmuszać dziecka do udzielenia odpowiedzi. Sprawą nadrzędną jest wspólne zadowolenie i poczucie pewności siebie, zatem starajcie się Państwo zachowywać naturalnie
i nigdy nie naciskać ani wymuszać reakcji językowej. Pamiętajmy, iż częste powtarzanie słów, zwrotów angielskich, piosenek jest nieodzownym elementem skutecznego nauczania i uczenia się.

Bardzo serdecznie zapraszam do przykładowych ćwiczeń, które można uzupełnić
i odesłać na mojego emaila, zachęcam do drukowania flash cards, kart do gier w domino, którymi można się w domu bawić. W razie pytań, proszę o kontakt – mailowy (anna.szajnowska.jajko@wp.pl).

Anna Szajnowska- Jajko

 ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE

Szanowny Rodzicu!

W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w naszym kraju i zarządzeniu dotyczącemu zdalnego nauczania Państwa dzieci, zwracam się o pomoc w opanowaniu umiejętności prawidłowej wymowy dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną.

Poniżej przedstawiam kilka ćwiczeń logopedycznych, które można wykonywać z dzieckiem w domu. Prosiłabym o znalezienie chociaż 10 minut każdego dnia na ćwiczenia. Niech będzie to forma zabawy, aby dziecko było zainteresowane.

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH:

1. Ćwiczenia słuchowe – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.

Przykłady:
·„Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy, różne sprzęty, pojazdy,  zwierzęta. (Przykładowa strona z odgłosami:  https://odgłosy.pl/ )

  • ·Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.

 ·Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (Z ilu wyrazów składa się zdanie:  Mama czyta książkę. (3))

  • ·Dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt.
  • ·Wyszukiwanie imion dwusylabowych i trzysylabowych.
  • ·Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.
    ·„Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują  wyrazy i zgadują. (m – a – m – a (mama), b – a –  l – o – n (balon) itp.
    ·„Co słyszysz na początku / końcu/ w środku wyrazu?” (nagłos: kot (k), owoc (o) itp., wygłos: rak (k), kos (s) itd., śródgłos: bok (o), rak (a) itp.

Ciekawy artykuł pomagający nauczyć dziecko głoskować i dzielić wyrazy na sylaby: (https://www.mjakmama24.pl/edukacja/pomoc-w-nauce/gloski-przyklady-aa-RZFj-caSE-AqfM.html)

2. Ćwiczenia oddechowe – poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.

Przesyłam link do ciekawych propozycji ćwiczeń oddechowych: http://zabawkilundi.pl/blog/cwiczenia-oddechowe-dla-dzieci/ )

3. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych – u większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych – języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego. Czasem przyczyną wady wymowy są nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy, np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep wargi itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego połykania.

Ćwiczenia warg:

  • ·Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
  • ·Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,i-a,u-o,o-i,u-i,a-o, e-o itp.
  • ·Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
  • ·Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.

Ćwiczenia języka:

  • ·„Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
  • ·Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
  • ·Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
  • ·Kląskanie językiem.
  • ·Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust.
  • ·Język przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
  • ·Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:

  • ·Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
  • ·Płukanie gardła ciepłą wodą.
  • ·„Chrapanie” na wdechu i wydechu.
  • · Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.

Ćwiczenia policzków:

  • ·Nadymanie policzków –„ gruby miś”.
  • ·Wciąganie policzków –„ chudy zajączek”.
  • ·Naprzemiennie „ gruby miś” –„ chudy zajączek”.
  • ·Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

Dołączam jeszcze link do ćwiczeń grafomotorycznych, które wpływają pozytywnie na naukę pisania https://www.mjakmama24.pl/edukacja/edukacja-wczesnoszkolna/cwiczenia-grafomotoryczne-dla-dzieci-labirynty-dla-dzieci-do-wydruku-aa-x77P-3hVi-uXYk.html )

Alicja Byczyńska

 

Autorem wpisu jest , utworzono: 26 marca 2020 o 18:58

Komentowanie zostało wyłączone.