„Z logopedią na wesoło” – czyli logopedyczne zabawy grupowe

        Mowa w dużej mierze wpływa na ogólny rozwój dziecka i jego osiągnięcia w nauce. Daje możliwość precyzyjnej komunikacji, stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażanie swoich myśli, własnych opinii i uczuć. Dlatego też bardzo ważne jest, by rozwój związanych z mową sprawności przebiegał jak najwcześniej, a więc już w przedszkolu.

     W czasie tegorocznych ferii zimowych w dwóch najstarszych grupach zostały przeprowadzone logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci. Zajęcia te, przeprowadziła p. Alicja Byczyńska – przedszkolny logopeda, a ich głównym celem było rozbudzenie ciekawości aktywnością słowną oraz zwiększenie możliwości poprawnego i twórczego opanowania języka przez dzieci. Wobec powyższego, zadaniem grupowych zabaw logopedycznych było doprowadzenie do usprawnienia rozwoju językowego, a mianowicie:

- wykształcenia postawy komunikacyjnej

- usprawnienie motoryki i koordynacji narządów artykulacyjnych

- utrwalenie poprawnego wzorca artykulacyjnego

- utrwalenie funkcji mających wpływ na rozwój mowy (pamięci, koncentracji, percepcji słuchowej, wzrokowej, ruchowej i myślenia)

- rozwijanie zasobu słownictwa i umiejętności budowania wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym.

       Podczas tych zabaw, dzieci ćwiczyły swój aparat artykulacyjny tj. język, wargi, żuchwę, podniebienie miękkie, brały udział w zabawach dźwiękonaśladowczych, ćwiczyły i doskonaliły swój słuch zarówno fizyczny jak i fonematyczny, wykonywały ćwiczenia oddechowe, wzbogacały swój słownik zarówno bierny jak i czynny. Na zakończenie każdych zajęć, przedszkolaki kolorowały obrazki, które były wykorzystywane podczas zabaw. Tematami powyższych zajęć były: „Zabawy ze zwierzętami”, „Zimowy wiatr”, „Pociąg” oraz „Co robią misie zimą”.

       Wszystkie dzieci podczas zajęć, chętnie ćwiczyły narządy mowy, wykonywały zadania, współpracowały oraz zgodnie ze sobą rywalizowały. Zajęcia te, po wypowiedziach dzieci bardzo się im podobały, a tym samym były doskonałą formą integracji. Zarówno atrakcyjność zabaw, a przy tym różnorodność rekwizytów było dominującym elementem, który spowodował, iż dzieci doskonale się bawiły.

A. Byczyńska

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

Autorem wpisu jest , utworzono: 29 stycznia 2020 o 20:00

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>